Koho by nepotěšil dárek k nákupu? Na první pohled se může toto zdát jako milé gesto podnikatele.
Toto gesto Vám však následně může založit povinnosti, o kterých jste ani při přebírání dárku netušili.
Jaký bude osud dárku, pokud se rozhodnete od kupní smlouvy odstoupit?

V těchto případech Vás může odstoupení přijít draho, protože se může stát, že pokud dárek nevrátíte
s domněním, že tento jste nabyli na základě darovací smlouvy, podnikatel si srazí z kupní ceny částku,
za kterou darovanou věc běžně prodává. Takto tomu bylo i u spotřebitele, který se na naši
bezplatnou právní poradnu obrátil. Má na toto podnikatel nárok?

Je notorietou, že podnikatelé se své zákazníky snaží v rámci konkurenčního boje přetáhnout na svou
stranu prostřednictvím slev a akcí, které se mohou na první pohled zdát velice výhodné. Stejně tak to
je i u dárku ke koupi. O to větší může být překvapení spotřebitele, po kterém podnikatel požaduje
vrácení výhody v podobě dárku.

Situace je odlišná v případě, že spotřebitel od kupní smlouvy odstupuje z důvodu toho, že zboží, které
si koupil, obsahuje vadu (popřípadě více vad), pro kterou má spotřebitel právo od smlouvy
odstoupit. 1 V těchto případech je nepřípustný požadavek podnikatele na vrácení dárku. To z důvodu
toho, že v rámci spotřebitelských vztahů platí, že počáteční výhoda spotřebitele se následně nemůže
transformovat na sankci spojenou s uplatněním práva spotřebitele v podobě práva odstoupit od
smlouvy z důvodu vadného plnění.

Pokud však spotřebitel odstoupí od kupní smlouvy v souladu s jeho právem odstoupit od
spotřebitelské smlouvy z důvodu smlouvy uzavřené distančním způsobem ve lhůtě 14 dnů, 2 je situace
diametrálně odlišná. Zde záleží čistě na úvaze spotřebitele, zda se rozhodne od smlouvy odstoupit,
nebo si zboží spolu s dárky ponechat. Podle toho by měl i s nabytými dárky zacházet a toto si plně
uvědomovat. Nebylo by totiž spravedlivé těžit z výhod, které s sebou nákup nese, pokud se
spotřebitel z vlastní vůle ze smlouvy vyváže, aniž by podnikatel jakkoliv porušil své povinnosti.
V opačném případě by mohlo docházet k tomu, že by si spotřebitel kupoval zboží pouze z důvodu
vidiny ponechání si daru při následném odstoupení od smlouvy.

Závěrem lze tedy shrnout, že dárek k nákupu není spotřebitel povinen vracet v případě, že od
smlouvy odstoupil z důvodu plnění vadného zboží. Platí tak, že je-li právo spotřebitele od smlouvy
odstoupit logickým důsledkem nedodržené kvality a vlastností prodaného zboží, za což podnikatel
odpovídá, nemá tento právo se vrácení dárků dožadovat. Pokud však spotřebitel od kupní smlouvy
odstoupil čistě na základě svého uvážení umožněno mu v rámci spotřebitelských smluv uzavřených
distančně, aniž by měl podnikatel na tomto odstoupení podíl, jen stěží lze podnikatele za toto
penalizovat.

Výše uvedené závěry platí bez ohledu na to, zdali je tato problematika regulována v rámci
obchodních podmínek, ve kterých podnikatelé mnohdy toto právo na vrácení daru společně se
zbožím blíže regulují.


1 Ustanovení § 2171 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, ve znění pozdějších předpisů.
2 Ustanovení § 1824 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, ve znění pozdějších předpisů.