Návod k obsluze, štítek prokazující emisní třídu nebo certifikát pravosti – to vše jsou dokumenty, které musí prodávající poskytnout kupujícímu v českém jazyce. Pokud prodávající takovou dokumentaci neposkytne, tak se jedná o vadu výrobku a je možné zboží reklamovat, dodatečně si dokumenty vyžádat nebo také v krajním případě lze i odstoupit od smlouvy.
Nebezpečné nepotravinářské výrobky najdete v databázi RAPEX
Evropská unie shromažďuje všechny nebezpečné výrobky a informace o nich na jednom místě, a to v databázi RAPEX (z angl. Rapid Exchange, tedy rychlá výměna). Tento systém umožňuje státům evropské unie rychlé stažení výrobků z trhu a tím i efektivní ochranu spotřebitelů.
Cena zájezdu se může změnit například podle ceny paliva
Cena za dovolenou je většinou pevně stanovena a dohodnuta ve smlouvě o zájezdu. Nicméně při výkyvech v cenách pohonných hmot, změnách letištních poplatků nebo při změně kurzu měny pomocí níž byla cena zájezdu stanovena může zákazník část ceny za zájezd ještě doplatit. Vše má však přísná pravidla.
Co dělat, když se zpozdí let
Léto je čas dovolených a občas se stává, že se do naší destinace dostáváme déle, než bychom si představovali. Zpoždění letu však může mít i kromě nepříjemností také pozitivní výsledek v podobě nároku na kompenzaci. Podmínkou nároku na finanční odškodnění je zpoždění delší než 3 hodiny a odlet ze zemí EU či naopak přílet do EU.
Podněty k ČOI mají výsledky: internetové obchody chybují
Česká obchodní inspekce je hlavním kontrolním orgánem pro spotřebitele v České republice. ČOI se ročně zabývá tisíci podněty od spotřebitelů a následně v návaznosti na ně provádí kontroly. Není výjimkou, že u jednoho subjektu inspektoři zjistí i několik porušení zákona o ochraně spotřebitele. Takový prodejce může být následně sankcionován a musí zajistit nápravu svých provinění. Spotřebitelé tedy podáním podnětu chrání i ostatní.
Lístky na kulturní akci koupené online nelze vrátit
Nákup vstupenek na kulturní akce online je velmi populární. Nicméně se jedná o výjimku z práva spotřebitele na vrácení zboží zakoupeného online. Vstupenka totiž není zboží, ale oprávnění ke vstupu na událost stanovenou pevným místem a časem. Spotřebitel tedy kupuje účast na dané akci, a nikoliv fyzickou věc.
Vrácení léků do dvou týdnů od nákupu online není samozřejmost
Spotřebitelé mají ze zákona právo odstoupit od smlouvy uzavřené online do 14 dnů bez udání důvodů, avšak ne ve všech případech. Mezi zboží, které nejde takto vrátit se řadí také léčivé přípravky, doplňky stravy nebo jídlo a hygienické prostředky. To vše však internetové obchody nabízejí i s možností vrácení. Můžu tedy léky bez udaní důvodu vrátit?
Přehled nebezpečných výrobků – prosinec 2023
Pravidelný přehled výrobků z , které neprošly EU kontrolami, tentokrát v prosinci 2023.
K čemu slouží ČOI?
Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů před ČOI Česká obchodní inspekce je v České republice hlavní představitelem a subjektem alternativního řešení spotřebitelských …
Přehled nebezpečných výrobků – listopad 2023
Přehled výrobků, které neprošly v měsíci listopadu 2023 EU kontrolami.