Mezi orgány státního dozoru (dozorové orgány) řadíme Státní veterinární správu, Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci, Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský a Ústav pro kontrolu veterinárních biopreparátů a léčiv, jež jsou v působnosti Ministerstva zemědělství. Tyto, společně s orgány ochrany veřejného zdraví, které jsou v působnosti Ministerstva zdravotnictví, provádějí úřední kontroly v celém potravinovém řetězci od prvovýroby až po prodej spotřebiteli. Ve specifických případech se na kontrolách podílí taktéž Státní úřad pro jadernou bezpečnost a orgány Celní správy České republiky.

            Cílem úředních kontrol je kontrola dodržování pravidel, jež napomáhají předcházet rizikům hrozícím člověku a zvířatům, a to buď přímo či zprostředkovaně skrze životní prostřední, dále tato rizika odstraňovat nebo alespoň snižovat na akceptovatelnou úroveň a zabezpečovat poctivé jednání v rámci obchodu s krmivy a potravinami, a to včetně ochrany zájmů spotřebitelů, označování krmiv a potravin a jiných způsobů informování spotřebitelů.

            Působnost a kompetence Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) je zakotvena v zákoně o Státní zemědělské a potravinářské inspekci[1], dle kterého je oprávněna vykonávat státní dozor zejména při výrobě potravin a jejich uvádění do oběhu, vstupu a dovozu surovin a potravin ze třetích zemí, a to za předpokladu, že tento není vykonáván orgány veterinární správy a v neposlední řadě taktéž dozor nad ohlášením zásob.[2]

            Například za rok 2022 bylo ze strany SZPI provedeno celkem téměř 49 tisíc kontrolních vstupů, v rámci kterých byly ve správních řízeních pravomocně uloženy, konkrétně za nedodržení potravinového práva ze strany provozovatelů, pokuty v celkové výši 109.801.000,- Kč, což činí o cca 20 mil. Kč více než v předchozím roce. Tato částka se stala následně příjmem státního rozpočtu.[3]

            Jednalo se konkrétně o kontrolní vstupy do provozoven potravinářských podniků, provozoven společného stravování, celních skladů a internetových obchodů. Kontrolou bylo zjištěno celkem 3 351 nevyhovujících šarží potravin a ostatních výrobků. Z hlediska země původu nastala nejvyšší míra pochybení u potravin dovážených z tzv. třetích zemí, naopak nejlépe si vedly potraviny tuzemských výrobců. Kontroly byly provedeny taktéž v restauracích, bistrech, pivnicích, barech, cukrárnách a dalších typech provozoven společného stravování, kde porušení právních předpisů bylo zjištěno téměř u každé 4 kontroly v segmentu. Při kontrolách, zaměřených na dodržování hygienických předpisů, nevyhověla téměř třetina kontrolovaných subjektů. Co se týče kontrolních vstupů v internetových obchodech nejčastěji se SZPI zaměřovala na doplňky stravy. Celkem 46 % kontrol segmentu skončilo s nevyhovujícím výsledkem.[4]

            S ohledem na výše uvedené, mezi další dozorové orgány řadíme Státní veterinární správu ČR, která v souladu s veterinárním zákonem[5] provádí státní dozor v rámci výroby, skladování, přepravy, dovozu a vývozu surovin a potravin živočišného původu, v rámci prodeje surovin a potravin živočišného původu v tržnicích a na tržištích, v prodejnách a prodejních úsecích, kde dochází k úpravě masa, mléka, ryb, drůbeže, vajec nebo k prodeji zvěřiny, a také v prodejnách potravin, a to za předpokladu, že jsou místem určení surovin a potravin živočišného původu, jež mají původ v některém z členských států Evropské unie. Informace získané z úředních kontrol produktů živočišného původu, které odráží plnění povinností provozovatelů potravinářských podniků, jsou podstatné s ohledem na ochranu veřejného zdraví, zvláště pokud jde o zabezpečení zdravotní nezávadnosti a jakosti potravin.[6]

            Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský, jako dozorový orgán dle zákona o Ústředním kontrolním a zkušebním ústavu zemědělském[7], je oprávněn vykonávat správní řízení a jiné správní činnosti, odborné a zkušební úkony, kontrolní a dozorové činnosti v oblasti odrůdového zkušebnictví, krmiv, agrochemie, půdy a výživy rostlin, osiv a sadby pěstovaných rostlin, trvalých kultur (vinohradnictví a chmelařství), ochrany proti škodlivým organismům a v oblasti přípravků na ochranu rostlin. Tyto kompetence nabyl 1. ledna 2014, a to v důsledku zániku Státní rostlinolékařská správy.

            V neposlední řadě je potřeba zmínit také již výše uvedené orgány ochrany veřejného zdraví, jež v souladu se zákonem o ochraně veřejného zdraví[8] zabezpečují státní dozor nad poskytováním stravovacích služeb, zjišťují příčiny poškození nebo ohrožení zdraví a zamezují šíření infekčních onemocnění nebo jiného poškození zdraví z potravin. Odpovídají také za kontrolu materiálů a předmětů určených pro styk s potravinami.

            Výše byl představen přehled orgánů státního dozoru pro kontrolu nad potravinami a krmivy, kdy následně byly podrobněji rozebrány dle našeho názoru nejdůležitější z nich, a to včetně uvedení konkrétních informací z kontrolních zjištění. Bližší informace o jednotlivých dozorových orgánech naleznete na https://eagri.cz/public/web/mze/potraviny/bezpecnost-potravin/kontrola-potravin-a-krmiv/.


[1] Zákon č. 146/2002 Sb., o Státní zemědělské a potravinářské inspekci a o změně některých souvisejících zákonů

[2] Více na: Kontrolní činnost SZPI [online].szpi.gov.cz, 29. března 2023 [cit. 4. července 2023]. Dostupné na < https://www.szpi.gov.cz/clanek/kontrolni-cinnost-szpi.aspx?q=Y2hudW09MQ%3d%3d>.

[3] Více na: Kontroly Potravinářské inspekce v r. 2022: téměř 49 tisíc kontrolních vstupů, uloženy pokuty za téměř 110 milionů [online].szpi.gov.cz, 10. května 2023 [cit. 4. července 2023]. Dostupné na <https://www.szpi.gov.cz/clanek/kontroly-potravinarske-inspekce-v-r-2022-temer-49-tisic-kontrolnich-vstupu-ulozeny-pokuty-za-temer-110-milionu.aspx>.

[4] Tamtéž

[5] Zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon)

[6] Více na: https://www.svscr.cz/zivocisne-produkty/

[7] Zákon č. zákon č. 147/2002 Sb., o Ústředním kontrolním a zkušebním ústavu zemědělském, ve znění pozdějších předpisů

[8] Zákon č. 258/2000 Sb., zákon o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů