V důsledku pandemie COVID-19 a válce na Ukrajině započal výrazný nárust velkoobchodních cen elektrické energie a plynu, kdy tímto byli nuceni zvyšovat své ceny také jednotliví dodavatelé. V praxi se však začaly objevovat situace, kdy dodavatelé zvyšovali ceny i v případech, kdy jim toto právo nenáleželo.

Ustanovení § 11a energetického zákona[1] zakotvuje podmínky, za kterých je možné vůči spotřebiteli či podnikající fyzické osobě ceny energií zvýšit. Konkrétně v odst. 2 předmětného ustanovení je poté stanoveno, že: „Zvýšení ceny za dodávku elektřiny nebo plynu nebo změnu jiných smluvních podmínek dodávek elektřiny nebo plynu je držitel licence povinen prokazatelně a adresně oznámit spotřebiteli a podnikající fyzické osobě uvedené v odstavci 1 nejpozději třicátý den přede dnem její účinnosti způsobem uvedeným ve smlouvě o dodávce elektřiny nebo plynu nebo smlouvě o sdružených službách dodávky elektřiny nebo plynu. Součástí oznámení je poučení o právu druhé smluvní strany odmítnout změny a vypovědět závazek ze smlouvy bez postihu podle odstavce 4.“ V případě, že změna nebude oznámena výše uvedeným způsobem, nebude vyvolávat žádné právní účinky[2].

Předmětné ustanovení však nelze chápat jako oprávnění k jednostrannému zvýšení ceny energií, nýbrž jako určité mantinely sloužící k ochraně zákazníků v případech, kdy dodavateli toto právo svědčí. Tak tomu bude v situaci, kdy právo zvýšit ceny energií je se zákazníkem sjednáno již ve smluvní dokumentaci, nejčastěji ve všeobecných obchodních podmínkách.

Změna ceny je ve většině případů prováděna prostřednictvím změny ceníku, který je dle své povahy považován za obchodní podmínky. Takovou změnu je však možno provést pouze v souladu s ustanovením § 1752 odst. 1 a 2 občanského zákoníku[3], a to pouze ze sjednaného důvodu a ve sjednaném rozsahu, který zároveň musí být přiměřený. V případě, že rozsah změny nebyl sjednán, nelze změnu ceny provést z důvodů stojících na straně dodavatele či z důvodů, jež mohly být ze strany dodavatele při podpisu smlouvy předvídány.

Odborná literatura k tomuto uvádí, že při posuzování platnosti ujednání o možnosti jednostranné změny obsahu smlouvy je třeba v konkrétním případě taktéž zkoumat, zda jednání není v rozporu s dobrými mravy dle ustanovení § 580 občanského zákoníku, zda ke zvýšení ceny došlo v přiměřeném a mravném rozsahu či zda strana nejedná zneužívajícím způsobem.[4]

V případě ujednání o změně obchodních podmínek (ceníku) ve smluvních vztazích se spotřebiteli vymezuje Energetický regulační úřad přísnější požadavky. V těchto situacích nepostačuje pouhé ujednání o tom, že dodavateli právo zasáhnout do obsahu závazku smluvních stran svědčí, nýbrž možnost jednostranně změnit ceník je omezena na odůvodněné případy, přičemž tyto musí být jasně vymezeny. Absence těchto náležitostí způsobuje nicotnost ujednání o možnosti jednostranné změny smluvních podmínek, a tedy i nemožnost zvýšit ceny energií.[5]

Na základě výše uvedeného je tedy jednostranné zvýšení cen energií možné pouze v situacích, kdy ujednání, zakládající právo, které předmětný postup umožňuje, je obsaženo ve smlouvě, uzavřené mezi dodavatelem a zákazníkem, či v obchodních podmínkách, přičemž v případě smlouvy uzavřené se spotřebiteli je současně potřeba, aby podmínky pro zvýšení cen energií byly podrobněji specifikovány. Uplatní se také korektiv dobrých mravů, a to, jak co se týče možnosti samotného zvýšení, tak co se týče výše, o kterou je cena dodávek energií zvyšována.[6]

Výše uvedené podmínky pro jednostranné zvýšení cen energií se však neuplatní, pokud se dodavatel přímo ve smlouvě o dodávkách elektřiny nebo plynu zaváže, že po určitou dobu bude cena fixována, a to ani v případech, kdy by tento postup obchodní podmínky umožňovaly.[7]

Závěrem je nutné poznamenat, že předmětné podmínky pro zvyšování cen energií se vztahují pouze na neregulované (obchodní) části ceny, kterou je oprávněn určovat dodavatel, nikoliv na regulované části ceny, která je stanovována ze strany Energetického regulačního úřady a pro dodavatele tedy závazná.[8]

Od 1.1.2023 došlo nařízením vlády[9] ke zastropování neregulované části ceny elektřiny, kdy v důsledku tohoto cena za dodávky elektřiny může činit maximálně 5.000,- Kč/MWh bez DPH a cena za dodávky plynu maximálně 2.500,- Kč/MWh bez DPH. V současné době však lze stále rozporovat některé případy neoprávněného zvýšení ceny dodávek energií, a to konkrétně ty, jež byly provedeny před tímto datem. Navíc pokud cena energií před zvýšením nedosahovala této výše a dodavatel neměl právo cenu zvýšit, je možné se domáhat dodržení původně sjednané ceny, která může být nižší než cena zastropovaná.

V případě, že kterákoliv z výše uvedených podmínek pro jednostranné zvýšení cen energií nebyla splněna, lze se domáhat vrácení přeplatku. Jestliže však dodavatel odmítne přeplatek vrátit, lze se obrátit na příslušný soud s žalobou a domoci se předmětného přeplatku v rámci soudního sporu.

[1] Zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon)

[2] Ustanovení § 11a odst. 3 energetického zákona

[3] Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů

[4] Komentář k ustanovení § 11a energetického zákona – Zdvihal, Z., Svěráková, J., Med, J., Osadská, J. a kol. Energetický zákon. Komentář. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2020, 1805 s.

[5] Stanovisko Energetického regulačního úřadu ze dne 26.4.2018, č. 3/2018

[6] Více na: Co dělat, když dodavatel neoprávněně zvýší ceny energií? [online].pravoprovsechny.cz, 5. června 2023 [cit. 3. července 2023]. Dostupné na < https://www.pravoprovsechny.cz/clanky/jak-se-branit-proti-neopravnenemu-zvyseni-ceny-energii/>.

[7] Více na: Někteří dodavatelé energií neoprávněně zvyšují ceny dodávek [online].mesec.cz, 18. května 2023 [cit. 3. července 2023]. Dostupné na < https://www.mesec.cz/aktuality/nekteri-dodavatele-energii-neopravnene-zvysuji-ceny-dodavek/ >.

[8] Více na: Sporné navyšování cen energií některých dodavatelů a možnosti obrany [online].epravo.cz, 23. května 2023 [cit. 3. července 2023]. Dostupné na < https://www.epravo.cz/top/clanky/sporne-navysovani-cen-energii-nekterych-dodavatelu-a-moznosti-obrany-116431.html >

[9] Nařízením vlády č. 298/2022 Sb., o stanovení cen elektřiny a plynu v mimořádné tržní situaci a o stanovení s tím souvisejícího nejvyššího přípustného rozsahu majetkového prospěchu zákazníka