Vrátili jste se z dovolené a nejste spokojeni se službami, které vám poskytla cestovní kancelář? Nevyhovovalo jídlo, hotel byl nižší kvality, objednaný pokoj vypadal jinak než na fotkách, nebo služby neodpovídaly tomu, co cestovní kancelář inzerovala? Kromě toho, že máte právo na nápravu na místě (pokud to je možné), můžete také požadovat i náhradu újmy za ztrátu z radosti z dovolené, neboli tzv. újmu za narušení dovolené.

Ze smlouvy o zájezdu nebo také cestovní smlouvy plyne závazek pořadatele zájezdu (cestovní kanceláře) splnit své povinnosti, a to bez ohledu na to, zda v rámci zájezdu poskytují jednotlivé služby cestovního ruchu jiné osoby. Dojde-li k porušení povinnosti, za niž odpovídá pořadatel zájezdu, nahradí pořadatel zájezdu zákazníkovi vedle škody na majetku také újmu za narušení dovolené. Ke vzniku nároku na náhradu této újmy musí být splněno několik předpokladů:

  • dojde k porušení povinnosti, za kterou cestovní kancelář odpovídá,
  • vznikla škoda na straně zákazníka a
  • existuje příčinná souvislost mezi porušením povinnosti a vznikem škody.

Typicky vznikne nárok na odčinění újmy za narušení dovolené tehdy, pokud byl zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen, to znamená případy, kdy uvíznete několik dní na letišti nebo budete ubytování v nevyhovujícím hotelu nebo dokonce budete ubytováni v jiném letovisku. Co je třeba zdůraznit, že dle názorů odborné veřejnosti nebude újma za narušení dovolené dopadat na banální případy jako například hodinové zpoždění letu. Pro lepší představu lze uvést příklady, které budou zřejmě splňovat všechny předpoklady pro vznik nároku na náhradu újmy za narušení dovolené. Koupíte si dvoutýdenní zájezd na ostrov, týden před odletem Vám bude pořadatelem zájezdu sděleno, že hotel, který jste si vybrali, je plný a nabídne Vám náhradní zájezd, což však nebudete považovat za rovnocenné a odstoupíte od smlouvy, potom všem strávíte čas původně vyhrazený k dovolené doma. Dalším příkladem je situace, kdy budete v hotelu každý den od 7h do 18h rušeni stavebním hlukem a nebudou Vám poskytnuty všechny smlouvou sjednané služby – chybějící wellness, fitness centrum, potápěčská základna, dětský bazén atd., stavební práce se budou týkat všech hotelových zařízení, přičemž stavební a dokončovací práce se budou provádět i na pláži. Jiný příklad, v den plánovaného odjezdu se jako celá rodina kolem páté hodiny ranní dostavíte na letiště, kde čekáte zhruba 1,5 hodiny na check-in přepážky letecké společnosti a když se dostanete na řadu, zjistíte, že Vám nebyla rezervována místa v letadle, zájezd se tudíž neuskutečnil.

Podstatou všech těchto situací je skutečnost, že dovolenou si plánujete proto, abyste se zrekreovali a odpočinuli si, tedy chcete načerpat energii. Pokud si dovolenou zakoupíte, rozhodně nemáte v plánu řešit problémy, protože dovolená není podle Vašich představ – podle toho, co si zakoupíte a zaplatíte, resp. co je obsahem smlouvy o zájezdu. Dojde-li k narušení tohoto plánovaného účelu – rekreace a odpočinek, potom lze uvažovat o náhradě újmy za narušení dovolené. Je třeba rovněž dodat, že nárok na újmu za narušení dovolené nevznikne tehdy, pokud dojde k mimořádné situaci, kterou nemohl pořadatel zájezdu předpokládat, např. nepřízeň počasí, požár, živelná katastrofa apod. Následkem narušení dovolené je zklamání, strádání, podráždění, rozrušení, rozčarování nebo frustrace. Nutno podotknout, že pokud nejde o rekreaci či odpočinek, ale jde například o školení či konferenci, potom nevznikne újma za narušení dovolené.

Pokud jde o výši újmy za narušení dovolené, resp. výši zadostiučinění, bude především záležet na ceně zájezdu, významu pro zákazníka a samozřejmě i na délce zájezdu a počtu cestujících osob.  Dalším kritériem bude věk zákazníka. Na druhé straně nebude brán zřetel na to, jaké jsou příjmy zákazníka, nárok proto bude zřejmě mít i žena v domácnosti či člověk na úřadu práce. Odborná veřejnost vymezuje přiměřené zadostiučinění zhruba jako polovinu ceny zájezdu, ve výjimečných případech lze hovořit o vyšším zadostiučinění, a to například tehdy, pokud půjde o dovolené s mimořádným účelem (například svatební cesta).

Pokud chcete uplatnit náhradu újmy za narušení dovolené, obracejte se na poskytovatele zájezdu, nejčastěji cestovní kancelář.

Pro podrobnější informace se můžete obracet na naše poradce, nebo navštivte sekci zde.