Reklamace a výměna vánočních dárků.

Zakoupili jste dárek, který obdarovanému z nějakého důvodu nevyhovuje? Po rozbalení je zboží nefunkční, nemá správnou velikost, nebo není vhodné z jiného důvodu? Vrácení, případně výměna je v určitých případech možná. Jak postupovat v případě, kdy chcete dárek vrátit či vyměnit se dozvíte v našem článku.

Pokud dárek koupíte na internetu nebo telefonicky:

Zboží zakoupené distančním způsobem (internet, telefon, případně jiné) může spotřebitel prodávajícímu vrátit ve lhůtě 14 dní a to bez udání důvodu. Existují zde však výjimky, například u zboží upraveného na míru, nebo například u zboží v hygienických obalech. Další výjimky viz zde.

Některé e-shopy ve vánočním období lhůtu pro vrácení zboží prodlužují (délka záleží na rozhodnutí prodávajícího), je dobré se informovat se u prodávajícího, za jakých podmínek můžete v prodloužené lhůtě zboží vrátit. Zda je povinnost originálního balení nebo zboží může být rozbaleno. Pokud prodávající lhůtu pro vrácení prodlouží, může klást podmínky, ze kterých toto právo může spotřebitel využít.

Zboží zakoupené v kamenné prodejně:

Vrácení zboží zakoupeného v kamenné prodejně ve 14 denní lhůtě, tak jako v případě prodeje na internetu, zákon přímo neupravuje. V případě, že prodávající možnost odstoupení od smlouvy při jejím uzavření v kamenné prodejně umožňuje, jedná se o nadstandardní službu poskytnutou zákazníkovi, u které si může libovolně určit podmínky pro její uplatnění. Vždy je proto vhodné se o této možnosti předem informovat.

Výměna dárku? Při zakoupení vánočního dárku je dobré se předem informovat, zda Vám prodávající v případě nesedící velkosti umožní výměnu daného dárku za jinou velikost nebo zda můžete v případě nesedící velikosti vrátit zboží.

Vánoční a povánoční období využívají i kamenné prodejny.  Dle platné právní úpravy spotřebitel nemá právo vrátit zboží, ale v tomto období některé obchody připouštění výjimky. Někteří prodávající umožňují vrátit vánoční dárky. Tuto lhůtu si určí každý kamenný obchod zvlášť a současně si může prodávající klást podmínky, ze kterých toto právo můžete využít. Podmínky určuje prodávající, proto je dobré se informovat už před koupí, zda umožňuje vrátit vánoční dárek, a pokud ano, jaké jsou pro to podmínky.

Zakoupené zboží je vadné

Pokud se na zboží, které jste zakoupili, vyskytne vada, máte možnost požadovat po prodávajícím odstranění vady formou opravy, výměny součástky nebo výměny za nové, totožné zboží. Pokud by to nebylo možné, můžete od smlouvy odstoupit. Pokud by se vada vyskytla ještě ve 14 denní lhůtě pro bezdůvodné odstoupení od smlouvy, můžete od smlouvy odstoupit.

 

V každém případě platí, že je vhodné se předem o podmínkách vrácení nebo výměny informovat u prodávajícího.