+420 770 165 673 Po - Pá 9:00 - 17:00 Zdarma

Reklamace služeb elektronických komunikací

Obdobně jako při koupi zboží, tak i při nákupu služeb lze uplatnit reklamaci. V případě elektronických komunikací se nejčastěji jedná o služby související s užíváním mobilních telefonů či pevné telefonní linky, kabelové televize nebo poskytovatele internetového připojení.

Právní úpravu lze nalézt v zákoně č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích.

Reklamovat lze jak kvalitu poskytovaných služeb, tak i způsob vyúčtování.

Reklamaci je nutné uplatnit bezodkladně, nejpozději do 2 měsíců od vadného poskytnutí služby (nebo týká-li se reklamace vyúčtování služby, ode dne dodání vyúčtování). Pokud s ohledem na druh poskytované služby není zasíláno vyúčtování (např. předplacené sim karty), počítá se dvouměsíční lhůta pro podání reklamace ode dne poskytnutí služby. Poskytovatel služby je povinen reklamaci vyřídit bez zbytečného odkladu, nejpozději do jednoho měsíce (pokud by byla nutná součinnost zahraničního poskytovatele služby, platí lhůta dvouměsíční).

Pokud se strany nedohodnou jinak, je poskytovatel služby povinen v případě, že dojde k vyúčtování ceny za službu v neprospěch spotřebitele, vrátit mu rozdíl ceny způsobem a ve lhůtách stanovených všeobecnými podmínkami služby, nejpozději však do jednoho měsíce od vyřízení reklamace.

Pokud službu bylo možno využít jen částečně, anebo ji nebylo možno využít vůbec pro závadu technického nebo provozního charakteru na straně poskytovatele služby, je tento povinen zajistit odstranění závady a přiměřeně snížit cenu nebo po dohodě se spotřebitelem zajistit poskytnutí služby náhradním způsobem. Po splnění těchto povinností není poskytovatel služby povinen uhrazovat uživatelům služby náhradu škody, která jim vznikne v důsledku přerušení služby.

Podání reklamace nemá odkladný účinek, tj. i když spotřebitel vyúčtování reklamuje, musí ho přesto ve lhůtě splatnosti uhradit, pokud se např. nedohodne s poskytovatelem služby, že se platba odloží až do vyřízení reklamace. Je-li částka požadovaná ve vyúčtování uhrazena a reklamace je shledána jako oprávněná, má spotřebitel nárok na vrácení přeplatku nejpozději do 1 měsíce po vyřízení reklamace, nedohodne-li se s poskytovatelem služby jinak.

I když reklamujete vyúčtování, je nutné ho zaplatit. Peníze Vám budou případně vráceny po vyřízení reklamace.

V případě, že je spotřebitel přesvědčen, že poskytovatel služby nevyřídil reklamaci správně, má možnost obrátit se na Český telekomunikační úřad s námitkou proti vyřízení reklamace, a to nejpozději do jednoho měsíce ode dne doručení vyřízení reklamace nebo ode dne marného uplynutí lhůty k jejímu vyřízení.

Ani podání této námitky nemá odkladný účinek vůči povinnosti spornou fakturu zaplatit, v odůvodněných případech však lze požádat Český telekomunikační úřad, aby odkladný účinek přiznal (spotřebitel pak nemusí spornou částku uhradit do doby, než je ve věci rozhodnuto).

Je-li spotřebitel ve sporu úspěšný, může mu Český telekomunikační úřad přiznat také náhradu nákladů, které při řešení sporu vynaložil (např. zastoupení spotřebitele advokátem v řízení před Českým telekomunikačním úřadem pak uhradí mobilní operátor).

Návrh, který Českému telekomunikačnímu úřadu spotřebitel předkládá, musí obsahovat:

  • kdo jsou účastníci sporu,
  • co je jádrem sporu,
  • co spotřebitel požaduje.

Podání návrhu je spojeno s povinností uhradit stanovený správní poplatek ve výši 100 Kč.

Lhůta pro vydání rozhodnutí činí 90 dnů, přičemž u zvlášť složitých případů může být prodloužena. Proti rozhodnutí má spotřebitel právo do 15 dnů ode dne oznámení tohoto rozhodnutí podat jako opravný prostředek tzv. rozklad, o němž rozhoduje předseda Rady Českého telekomunikačního úřadu. Rozhodnutí je dále přezkoumatelné také soudem.

Kontakty:

adresa: Sokolovská 219, Praha 9

poštovní adresa: poštovní přihrádka 02, 225 02 Praha 025

e-mail: podatelna@ctu.cz