Právo spotřebitele ukončit předčasně smlouvu o elektronických komunikacích
I v případě, kdy se spotřebitel ve smlouvě zavázal na určitou dobu hradit objednané služby, může smlouvu vypovědět. Jako sankci za předčasné ukončení smlouvy může operátor po spotřebiteli požadovat maximálně jednu pětinu součtu měsíčních paušálů (minimálních měsíčních plnění) zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy, případně doplatek za zařízení, které zákazníkovi bylo poskytnuto za zvýhodněných podmínek.
Poskytovatel mobilních služeb je omezen výší možného poplatku, který může spotřebiteli účtovat za předčasné ukončení smlouvy spotřebitelem.
Příklad:
Spotřebitel uzavřel s telefonním operátorem smlouvu na 24 měsíců s měsíčním paušálem 500 Kč. Za to mu bylo dále umožněno koupit si mobilní telefon za polovinu obvyklé ceny. Rozhodne-li se spotřebitel smlouvu po 2 měsících ukončit, může po něm operátor požadovat za předčasné ukončení max. částku 2 200 Kč (tj. 1/5 x 22 x 500) a dále odpovídající doplatek za poskytnutou slevu na mobilní telefon.
Pokud poskytovatel služby podstatným způsobem v době trvání smlouvy změní obchodní podmínky v neprospěch spotřebitele, může spotřebitel ukončit smlouvu bez sankce ke dni účinnosti uvedené změny.
Byla-li smlouva uzavřena na dobu určitou, která se automaticky prodlužuje vždy, když spotřebitel prodloužení ve stanovené lhůtě předem neodmítne, je operátor povinen nejdříve 3 měsíce a nejpozději 1 měsíc před ukončením platnosti stávající smlouvy informovat spotřebitele o možnosti ukončení takové smlouvy, a to proto, aby spotřebitel nezapomněl smlouvu případně ukončit.
Před automatickým prodloužením smlouvy Vás musí operátor informovat.