• Mnoho spotřebitelů se mylně domnívá, že v případě, kdy se na zakoupeném zboží vyskytne vada (například po měsíci užívání), mají okamžitě možnost odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz. Někteří prodávající v rámci zachování dobrých vztahů se zákazníky toto skutečně nabízí, nicméně to není pravidlem a častěji je třeba vyčkat na výsledek posouzení reklamace.
  • Spotřebitel může uvést do protokolu o reklamaci, že požaduje odstoupení od smlouvy, nicméně primárně má nárok na vyřízení reklamace opravou, výměnou součásti a nebo výměnou věci, pokud by výměna nebyla neúměrná povaze vady. Odstoupit od smlouvy by pak bylo možné, pokud by reklamaci nešlo vyřídit výše uvedenými možnostmi, případně při opakovaném výskytu vady nebo nevyřízení reklamace v zákonné třicetidenní lhůtě.
  • V případech, kdy jste zboží zakoupili na internetu a vztahuje se na vás možnost odstoupit od smlouvy ve 14 denní lhůtě, se v případě výskytu vady v této lhůtě může zdát jako vhodnější od smlouvy odstoupit, než zboží reklamovat. V tom případě se také doporučuje informovat prodávajícího o tom, že od smlouvy odstupujete, protože zakoupené zboží bylo vadné.
  • Dle některých právních názorů je odstoupení od smlouvy také možné v případě podstatného porušení smluvní povinnosti. Bohužel jde o nové ustanovení občanského zákoníku a nelze přesně odhadnout, jak se bude v praxi uplatňovat. Bude třeba vyčkat na první soudní rozhodnutí.