Online nakupování se stalo běžnou součástí našich životů, avšak s jeho rostoucí popularitou přibývá i podvodných stránek, které se snaží vylákat peníze nebo osobní údaje od nic netušících zákazníků. Jak se tedy chránit před internetovými podvody a nakupovat bezpečně? Umělá inteligence dnes umí věrohodně napodobit jakýkoliv jazyk a vše působí jako zavedený tuzemský prodejce, ale při příliš nízkých cenách nebo gramatických chybách musí zákazník zpozornět.
Prvním krokem je kontrola adresy webu, jelikož podvodné stránky často napodobují známé e‑shopy, ale jejich webová adresa se může lišit. Je důležité dávat pozor na překlepy, podivné domény a nedůvěryhodné odkazy. Dalším důležitým opatřením je hledání recenzí a zkušeností ostatních zákazníků na nezávislých portálech, sociálních sítích nebo fórech. Pokud má obchod mnoho negativních hodnocení nebo naopak podezřele přehnaně pozitivní recenze, je vhodné být obezřetný. Lidé mezi sebou často sdílí své zkušenosti a jakmile není zboží dodáno nebo webový portál vůbec se zákazníkem nekomunikuje, je vhodné o tom informovat ostatní.
Spolehlivý e-shop by měl mít na webu jasně uvedené kontaktní údaje, včetně fyzické adresy, telefonního čísla a e-mailu. Vždy musí zákazník vědět s kým jedná, kdo bude vyřizovat případné reklamace a jak je možné od uzavřené smlouvy odstoupit. Pokud tyto informace chybí nebo jsou nejasné, může se jednat o podvod. Podezřele nízké ceny jsou dalším varovným signálem, neboť podvodníci často lákají zákazníky na extrémně výhodné nabídky, které však po zaplacení nejsou dodrženy.
Zabezpečení webu je klíčové, a proto je nutné se při zadávání osobních údajů či platebních údajů ujistit, že stránka používá zabezpečené připojení (https://) a že má platný certifikát. Pokud stránka není zabezpečená, je lepší na ní nic nevyplňovat. Platbu je vždy bezpečnější provádět kartou nebo na dobírku, protože v případě podvodu lze využít reklamace u banky. Pokud e-shop nabízí pouze platbu bankovním převodem na neznámý účet, je to jasný varovný signál.
Podvodné weby bývají často špatně přeložené, obsahují gramatické chyby nebo nekvalitní obrázky, což může být dalším ukazatelem nekalého jednání. Nicméně s vývojem umělé inteligence toto přestává být pravidlem. „Podvodné jednání se stává rafinovanějším a věrohodnějším, a proto i spotřebitelé musí být bdělejší a kritičtější“ uvedla pracovnice poradny Školy spotřebitele, která často vyřizuje telefonické dotazy spojené s podvodnými e-shopy.
Zabezpečení zařízení, ze kterého nakupujete online, je rovněž důležité, proto je dobré používat aktualizovaný antivirový program a pravidelně provádět aktualizace operačního systému, což pomáhá chránit před škodlivým softwarem.
V neposlední řadě je důležité důvěřovat své intuici. Pokud máte z e-shopu špatný pocit, raději na něm nenakupujte. Je lepší zaplatit o něco více u ověřeného obchodu než riskovat ztrátu peněz i osobních údajů. Dodržováním těchto základních pravidel můžete minimalizovat riziko podvodu a užívat si bezpečné online nakupování. Zároveň doporučujeme sdílet své pozitivní i negativní zkušenosti s ostatními spotřebiteli, ptát se prostřednictvím naší poradny a případně kontaktovat Českou obchodní inspekci se stížností, aby se ostatní spotřebitelé také nenapálili.