Pokud spotřebitel narazí při běžném obchodování pro vlastní potřebu na problém, může se kromě neziskových organizací, jakou je například Škola spotřebitele, obrátit také na Českou obchodní inspekci (ČOI). Poradci Školy spotřebitele také často na ČOI dále odkazují. Podnět podaný skrze webové rozhraní ČOI má však reálné dopady na obraz internetového prodeje v České republice. Kontroloři se cíleně zaměřují na subjekty udávané spotřebiteli jako problematické.
Až 87 % z kontrolovaných internetových obchodů porušuje práva spotřebitelů, což představuje nárůst o téměř 10 % oproti roku 2022. Obdobných čísel jako v roce 2023 bylo naposledy dosaženo v letech 2016-2017.
„V roce 2023 se nejčastěji jednalo o porušení ustanovení zákona o ochraně spotřebitele týkající se povinnosti prodávajícího řádně informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění, které bylo zjištěno ve 384 případech, dále zákazu užívání nekalých obchodních praktik, které bylo porušeno ve 243 případech. Třetím nejčastěji porušovaným ustanovením zákona na ochranu spotřebitele, a to ve 153 případech, byla povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů (ADR).“ uvádí výroční zpráva České obchodní inspekce pro rok 2023.
Nutno zmínit, že bylo provedeno 994 kontrol internetových obchodníků, což představuje pouhý zlomek všech internetových obchodů dostupných českým spotřebitelům. Nicméně právě tato cílená kontrola může pomoci ochránit další spotřebitele. Pokud se tedy setkáte s porušováním práv spotřebitelů na internetu a nejste si jistí, obraťte se bezplatně na poradce Školy spotřebitele, kteří vám pomohou zjistit vaše práva a následně ČOI případně pomůže s jejich vymáháním nebo do budoucna zajistí nápravu pochybení obchodníka.