Během pandemie onemocnění covid – 19 je stále více spotřebitelů nuceno nakupovat zboží na internetu. Vedle zákazníků a internetových obchodů přibývají ale také podvodníci, kteří využívají nezkušenosti a neopatrnosti spotřebitelů. Jak nakupovat na internetu bezpečně? Jak se zachovat, pokud prodávající nedodal zaplacené zboží?

V prvé řadě doporučujeme všem spotřebitelům počínat si na e-shopech obezřetně. Před nákupem je vhodné ověřit si důvěryhodnost prodávajícího. Na internetových stránkách obchodníků by měly být k prostudování obchodní podmínky, neměly by chybět ani kontaktní údaje prodávajících.

Dále je při nakupování na internetu vhodné zvolit online platbu, a to například platbu kartou nebo prostřednictvím služeb, jako je například Paypal, protože je tak jednodušší finanční prostředky získat zpět. Je totiž možné reklamovat online transakci z důvodů nedodání zboží. V případě platby prostřednictvím služby Paypal stačí tomuto nahlásit, že obchodník nedodal zboží a Paypal finanční prostředky vrátí. V případě dobírky za zboží zaplatíte sice až po jeho dodání, ovšem obsah balíčku si zkontrolujete až po jeho zaplacení. Pokud platíte zboží bankovním převodem, tak i zde je komplikovanější se domoci vrácení finančních prostředků, neboť banka vám obvykle při nedodání zboží finanční prostředky na účet nevrátí.

Jak se zachovat v případě, pokud prodávající nedodal zaplacené zboží? Prodávající má ze zákona povinnost dodat zboží řádně a včas. Pokud tak neučiní ve sjednaném termínu, ocitá se v prodlení.  Doba dodání je nejčastěji uvedena v obchodních podmínkách prodávajícího. Nebyla-li doba dodání sjednána, může spotřebitel požadovat dodání zboží ihned a prodávající je poté povinen splnit bez zbytečného odkladu. Pokud je prodávající v prodlení, může kupující vymáhat splnění dluhu, anebo může od smlouvy odstoupit za podmínek ujednaných ve smlouvě nebo stanovených zákonem.

Občanský zákoník stanoví, že kupující může od smlouvy odstoupit poté, co prodávající svoji povinnost nesplní ani v dodatečné přiměřené lhůtě, kterou mu kupující poskytl. Smlouva se při odstoupení od smlouvy ruší a spotřebiteli tak vzniká vůči prodávajícímu nárok na vrácení peněžité částky.

V případě, že prodávající se spotřebitelem nekomunikuje, neodpovídá na e-maily, nezvedá telefony, doporučujeme zvolit písemný způsob komunikace, a to například zaslání doporučeného dopisu.

V případě sporu je pak zákonem o ochraně spotřebitele zakotvena možnost tzv. mimosoudního řešení sporů mezi spotřebitelem a podnikatelem při České obchodní inspekci. Příslušný formulář k zahájení řízení naleznete na stránkách České obchodní inspekce, http://www.coi.cz.

Pokud prodávající nerespektuje ani právo odstoupit od smlouvy a ve stanovené lhůtě nevrátí spotřebiteli finanční prostředky, má spotřebitel možnost prodávajícímu zaslat v souladu s §142a občanského soudního řádu předžalobní výzvu k plnění. Toto upozornění skrz zaslání předžalobní výzvy je možné učinit i bez nutnosti pozdějšího podání žaloby. Jejím zasláním je prodávající upozorněn na možnost vrátit spotřebiteli finanční prostředky bez dalších soudních výdajů. Pokud by však spor došel až před soud, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení.