Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů od 1. 2. 2016

Největší a nejvýznamnější novinkou pro spotřebitele v roce 2016 je nová cesta k řešení spotřebitelských sporů mimosoudní cestou.

Doposud až na určité výjimky platilo, že jediným možným způsobem, jak se spotřebitel mohl domoci svých zákonných práv v případě, kdy je podnikatel odmítal plnit (například u práv z vadného plnění, odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dnů v případě smluv uzavíraných na dálku), bylo obrátit se na příslušný soud. Tento způsob řešení je však pro spotřebitele velmi časově, finančně a pro některé spotřebitele také psychicky tak náročný, že raději na svá práva rezignují a se situací se smíří.

Strany sporu mohly využít služeb spotřebitelských organizací, případně rozhodce, který spor vyřešil v rozhodčím řízení. V případě specifického zboží, nebo služeb se spotřebitel mohl obrátit na příslušný orgán  mimosoudního řešení sporů, kterým je v případě finančních služeb finanční arbitr,  v případě elektronických komunikací a poštovních služeb Český telekomunikační úřad a v oblasti elektroenergetiky, plynárenství a teplárenství Energetický a regulační úřad. Pro další smlouvy, nejčastěji kupní smlouvy na spotřební zboží, však žádná taková instituce ze ze zákona neexistovala.

Od února tohoto roku však přichází pro spotřebitele v této oblasti změna. Pokud nebude zákazník s rozhodnutím prodávajícího souhlasit, bude moci do roka od prvního podání reklamace podat stížnost. Tu prošetří Česká obchodní inspekce (případně jiný pověřený subjekt), která vyzve obě strany k tomu, aby se ke sporu vyjádřili. Česká obchodní inspekce následně vydá doporučení, jak by spor měl z právního hlediska dopadnout. Jaký bude mít novinka dopad, ukáže čas, nicméně se tímto krokem značně usnadní cesta spotřebitelů odvolat se v případě sporu s prodávajícím.

Do systému jsou zapojeny následující instituce: Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad, finanční arbitr, ČOI a případně také soukromé subjekty, které o to požádají, splní zákonné povinnosti a budou pověřeny Ministerstvem průmyslu a obchodu.

Jak řešení sporů v praxi vypadá, se můžete podívat na stránkách České obchodní inspekce