Aby zákazník nakupující v obchodě, na internetu, případně na jiných místech mohl uplatňovat práva vyplývající ze zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku, je třeba, aby obchod uzavíral skutečně jako spotřebitel. Kde je hranice mezi nákupem spotřebitele a takzvaně na IČO, Vám vysvětlí následující řádky.
Při nákupu zboží v obchodech, především v těch internetových, čas od času spotřebitel při vyplňování objednávky zadá kromě jiného i IČO, například společnosti, kde pracuje, anebo své vlastní, jako samostatně podnikající fyzická osoba, s úmyslem započíst cenu zboží do nákladů svého podnikání, a tím snížit daňový základ. Toto se však spotřebiteli může v budoucnu vymstít. V případě, kdy spotřebitel zadá své IČO, nemá prodávající povinnost považovat ho za spotřebitele v pravém slova smyslu a může mu tak odepřít práva, která jinak spotřebiteli vyplývají ze zákona. Stačí, aby měl podnikatel v obchodních podmínkách uvedeno, že v případě zadání IČO při objednávce na něj bude nahlíženo jako na nakupujícího podnikatele. V tom případě se pak uzavřená smlouva řídí obecnými ustanoveními o kupní smlouvě a zákazník pak mívá zpravidla méně práv, např. v případě reklamace. Při koupi na internetu nakupující podnikatel navíc zpravidla nemůže odstoupit od smlouvy bez udání důvodu ve lhůtě 14 dnů, pokud si koupi zboží po jeho obdržení rozmyslí.
Rozlišování spotřebitele a podnikatele nemá význam jen na straně kupujícího, ale i na straně prodávajícího. Prodává-li občan v internetovém bazaru či na aukčním portálu jednorázově nebo nepravidelně nějaké zboží (např. oblečení po svých odrostlých dětech nebo starý mobilní telefon, když si koupí nový), považuje se za spotřebitele. Naopak, pokud by bylo zjevné, že na takovémto portálu působí prodávající již nějakou dobu, uskutečnil již větší množství prodejů (přesahující běžné rozprodávání přebytečných věcí ze své domácnosti) a zboží pravidelně doplňuje, považuje se dle nového občanského zákoníku za podnikatele (bez ohledu na to, zda má oprávnění podnikat) a spotřebitel má vůči takovémuto prodávajícímu vyšší práva (např. odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů jako při prodeji v běžném internetovém obchodě).