Zakoupili jste svému blízkému vánoční dárek, který mu nevyhovuje? Vrácení takové dárku, případně jeho výměna je v určitých případech možná.
Dárek zakoupený pomocí jednoho z prostředků pro komunikaci na dálku (eshop, telefonicky)
Zboží zakoupené pomocí prostředku pro komunikaci na dálku (internet, telefon, případně jiné) může spotřebitel prodávajícímu vrátit bez udání důvodu, a to ve lhůtě 14 dní od převzetí zboží. Existují výjimky, například u zboží upraveného na míru, nebo například u zboží v hygienických obalech. Všechny výjimky najdete zde.
Některé e-shopy lhůtu pro vrácení zboží prodlužují, v těchto případech je dobré se informovat u prodávajícího, za jakých podmínek můžete v prodloužené lhůtě zboží vrátit. Pokud prodávající lhůtu pro vrácení prodlouží, nejedná se o jeho zákonnou povinnost a prodávající si tak může klást podmínky, za kterých toto nadstandardní právo může spotřebitel využít.
Dárek zakoupený v kamenné prodejně
Vrácení zboží zakoupeného v kamenné prodejně ve 14 denní lhůtě zákon přímo neupravuje. V případě, že prodávající možnost odstoupení od smlouvy při jejím uzavření v kamenné prodejně umožňuje, jedná se opět o nadstandardní službu poskytnutou zákazníkovi, tedy si prodávající opět může libovolně určit podmínky pro její uplatnění. V tomto případě je vhodné se o této možnosti předem informovat přímo u prodávajícího (v obchodních podmínkách apod.).
Někteří prodávající umožňují vrátit i vánoční dárky, které jste zakoupili v kamenné prodejně. Lhůtu pro vrácení si může určit každý obchod zvlášť a současně si může prodávající klást podmínky, ze kterých toto právo můžete využít. Podmínky určuje prodávající, proto je dobré se informovat už před koupí, zda a za jakých podmínek lze vrátit vánoční dárek.