Předplacené služby se týkají různých typů služeb, které si spotřebitelé platí předem, tedy než je začnou využívat. Mezi běžné příklady lze zařadit mobilní tarify, internetové připojení, satelitní televizní programy ale třeba také členství v posilovnách, které je placeno na předem určité období.
Za situace, kdy v důsledku povodní nemůžete v delším časovém horizontu zapnout svůj oblíbený kanál nebo nemůžete navštívit Vaše oblíbené fitness centrum, je dobré neprodleně kontaktovat samotného poskytovatele služeb. Takto doporučujeme učinit bezprostředně poté, kdy se Váš život začíná pomalu vracet ,,do normálu“.
Při kontaktování poskytovatele je dobré mít připravené veškeré potřebné informace, včetně osobních údajů a dokumentace potvrzující nemožnost využití služby – při výpadku internetového připojení například fotografie za zatopeného místa.
Na co máte tedy jako spotřebitel nárok? V takovéto mimořádné situaci můžete požadovat vrácení peněz za nevyužité služby, pozastavení služeb na dobu, kdy jsou služby nedostupné nebo změnu podmínek smlouvy.
Pokud jste v důsledku přírodní katastrofy tedy nemohli sledovat Váš oblíbený streamovací kanál, můžete požadovat částečnou refundaci za měsíc, kdy Vám služba nebyla resp. nemohla být poskytnuta. Stejný případ může také nastat s předplatným do fitness centra, kdy můžete žádat o vrácení části členského poplatku za období, kdy jste nemohli zařízení využívat.
Další možností je také požadovat, aby byla doba poskytování služby prodloužena o čas, kdy jste ji nemohli využívat, došlo by tak ke kompenzaci ve formě prodloužení předplatného nebo členství.
Předpisy a podmínky se mohou lišit v závislosti na typu služby a jejím poskytovateli, proto je dobré se o Vašich možnostech informovat přímo u nich nebo je možné obrátit se na poradce ve spotřebitelské poradně.
V těžkých chvílích jako jsou tyto se očekává od poskytovatelů služeb solidarita a pochopení, nicméně pokud nenajdete s poskytovatelem společnou řeč, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci nebo také na naši poradnu.