Co dělat, když se zpozdí let

Cestujícím plyne nárok na kompenzaci a péči při zrušení a zpoždění letu z Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, které právně zakotvilo tyto čtyři situace:

  • Zmeškání navazujícího letu v důsledku zpoždění
  • Zpoždění letu, které je delší než tři hodiny
  • Zrušení letu v období méně než 14 dní před odletem
  • Odepření nástupu na palubu v důsledku organizační změny na straně letecké společnosti

Podstatným společným důsledkem těchto situací je zpoždění v cíli cesty. Čas skutečné cesty se porovná s plánovaným příletem a od toho se odvíjí i výše kompenzace a nárok na ni. Zpoždění oproti původnímu plánu musí být vždy větší než tři hodiny.

Dále ve výši odškodnění hraje velkou roli také vzdálenost cíle cesty. Se vzdáleností roste i výše kompenzace. Zaoceánské lety mohou dosáhnout až na kompenzaci ve výši 600 euro. Nicméně obvyklou vzdálenost letu českých spotřebitelů může ilustrovat například cesta z Prahy do Španělské Malagy, tj. 2118 km, takže v úvahu připadá kompenzace ve výši 400 euro.

Nárok máte také na konkrétní let, který jste si vybrali. I když letíte náhradním letem, tak vzniká nárok na kompenzaci, avšak může dojít k jejímu snížení, a to až o 50%. Vše se odvíjí od toho, jaké je konečné zpoždění v cíli cesty.

Vymáhání této kompenzace po letecké společnosti však nebývá jednoduché. Klíčové je kde má daná společnost sídlo, jelikož právní řád dané země bude procesně ovládat celý spor. K úspěchu potřebujete pouze prokázat, že jste měli skutečně být cestovateli v daném letu a předložit platnou letenku.

Úplné zrušení letu a právo na vrácení ceny letenky

 Čekáte už více než pět hodin a prostě ztratíte chuť i náladu cestovat. Kompenzace se může přeměnit v nárok na vrácení ceny letenky. Let se považuje za zrušený, jestliže jeho zpoždění přesahuje 5 hodin. Pokud se poté cestující rozhodne let neabsolvovat má nárok na vrácení ceny letenky.

Kromě finančních náhrad mají letecké společnosti také povinnost postarat se o své cestující v průběhu čekání. V souvislosti v délkou zpoždění jim musí nabídnout jídlo a pití, případně také vhodný nocleh či zajistit cestu z letiště do ubytování. Pokud máte jakékoliv pochybnosti o svých právech, kontaktujete poradce Školy spotřebitele, kteří Vám pomohou se zorientovat ve vašich právech a nasměrují Vás správným směrem.