Vybrané subjekty ochrany spotřebitele

Víte, na koho se obrátit v případě problémů s obchodníkem? Koho kontaktovat a kde se zeptat? Přinášíme vám přehled vybraných subjektů ochrany spotřebitele.

Vybrané subjekty ochrany spotřebitele

Kromě dosud uvedených pravomocí působí Česká obchodní inspekce (ČOI) také jako orgán státní správy, který vykonává zejména kontrolu a dozor nad právnickými a fyzickými osobami prodávajícími nebo dodávajícími zboží a služby na trh, pokud podle zvláštních právních předpisů nevykonává tento dozor jiný správní úřad.

ČOI kontroluje např.:

  • dodržování podmínek stanovených k zabezpečení jakosti zboží (kromě potravin) včetně jejich zdravotní nezávadnosti či podmínek pro skladování,
  • zda se při prodeji zboží používají ověřená měřidla odpovídající příslušným právním normám,
  • zda výrobky uvedené na trh odpovídají příslušným technickým požadavkům, mají stanovené označení a jsou bezpečné;

Kromě finančních sankcí za porušení stanovených povinností uplatňuje ČOI i zákazy prodeje výrobků či jejich uvádění na trh, nesplňují-li požadavky právních předpisů.

ČOI také kontroluje, zda se obchodníci nedopouští nekalých obchodních praktik a řádně informují spotřebitele o jejich právech z vad plnění, zda dodržují předepsané lhůty pro vyřízení reklamace, poskytují spotřebiteli předepsaná potvrzení o způsobu řešení reklamace atp.

Dozor nad kvalitou potravinářských výrobků vykonává Státní zemědělská a potravinářská inspekce.

Dozor nad zdravotní nezávadností potravin živočišného původu vykonává Státní veterinární správa.

Nevládní neziskové organizace

Nevládní spotřebitelské organizace v současnosti poskytují poradenskou činnost v oblasti spotřebitelských práv a pomáhají s řešením konkrétních spotřebitelských sporů formou telefonických, on-line i osobních poraden. Většina služeb bývá zpravidla bezplatná, podrobnosti sdělí pracovníci jednotlivých poraden. Obrátit se lze např. na:

Sdružení českých spotřebitelů, z. ú.

Pod Altánem 99/103, 100 00 Praha 10, tel.: 495 215 266, e-mail: spotrebitel@regio.cz

dTEST, o.p.s.

Černomořská 419/10, 101 00 Praha 10 — Vršovice, tel.: 299 149 009, e-mail : dtest@dtest.cz

Spotřebitel net

Bělehradská 235/118, 120 00 Praha 2, tel.: 775 476 080, e-mail: spotrebitel@spotrebitel.net

Sdružení obrany spotřebitelů — Asociace, z. s.

Mečová 5, 602 00 Brno, tel.: 542 210 549, e-mail : poradna@asociace-sos.cz

GLE o.p.s.

Tyršova 1832/7, 120 00 Praha 2tel.: 272 047 707e-mail: spotrebitel@gle.cz

 

Kompletní seznam spotřebitelských organizací a jejich poraden lze nalézt např. na internetových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu (http://www.mpo.cz) v sekci „Ochrana spotřebitele“.

Užitečné internetové odkazy

http://www.mpo.cz

http://www.coi.cz

http://www.evropskyspotrebitel.cz

http://www.finarbitr.cz

http://www.cnb.cz

http://www.ctu.cz

http://www.eru.cz

https://www.skolaspotrebitele.cz

http://www.dtest.cz

http://www.vasestiznosti.cz

http://www.konzument.cz

http://www.spotrebitel.net

http://www.asociace-sos.cz