Na internetu i v kamenných prodejnách najdeme širokou nabídku tzv. ezoterického zboží – léčivé drahé kameny, harmonizační pyramidy, čakrové šperky nebo amulety podporující duševní rovnováhu. Co ale dělat, když takový předmět nesplní účel, který byl v popisu produktu přislíben? Má spotřebitel právo předmět vrátit, i když se jeho „nefunkčnost“ projevuje spíše v rovině víry než fakticky měřitelných účinků?
Hledáte odpověď na konkrétní dotaz, napište nám ZDARMA do poradny:
Kdy jde o vadu výrobku
Podle českého občanského zákoníku má spotřebitel právo zboží reklamovat, pokud je vadné. Zboží se považuje za vadné, pokud neodpovídá kupní smlouvě – tedy nemá ujednané vlastnosti nebo neslouží k ujednanému účelu. Pokud se tedy drahý kámen rozlomí nebo léčivá lampa nesvítí a tato vada se projeví v zákonné lhůtě dvou let od zakoupení, můžete produkt reklamovat s odkazem na odpovědnost za vady.
Slibované účinky jako klamavá praktika
Pokud ale drahý kámen nepřináší štěstí nebo neuzdravuje, prokázání bude složitější. Prodávající může tvrdit, že se nejedná o vadu, ale o individuální reakci spotřebitele. Jelikož se účinky nedají objektivně změřit či ověřit, režim odpovědnosti za vady obvykle nebude fungovat. Vhodnější bude dosáhnout ochrany spotřebitele přes režim ochrany před nekalými obchodními praktikami. V případě ezoterického zboží se bude jednat především o klamavé praktiky – ty se definují jako poskytování nepravdivých informací, které mohou vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, kterou by ale jinak neučinil. Závažnou formou klamavé praktiky by bylo například tvrzení prodejce, že produkt „léčí“ konkrétní nemoc nebo „odstraňuje“ zdravotní potíže. Taková léčebná tvrzení jsou u spotřebního zboží zcela zakázána.
Možnost odstoupení od smlouvy
Dle zákona o ochraně spotřebitele (§ 5a a násl. zákona č. 634/1992 Sb.) má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy uzavřené pod vlivem nekalé obchodní praktiky ve lhůtě 90 dnů od jejího uzavření. Doporučuje se zvolit písemnou formu odstoupení od smlouvy (tedy např. e-mailem s potvrzením o doručení), kde jasně zmíníte, že odstupujete z důvodu, že se prodávající dopustil nekalé obchodní praktiky. K prokázání nekalé praktiky se dají použít propagační materiály nebo internetové stránky, kde prodávající uvádí klamavá tvrzení. Je pak na prodejci, aby dokázal, že tvrzení klamavá nejsou.
Obchodníci se v praxi přímým tvrzením o účincích produktu vyhýbají, proto ne vždy uspějete s argumentem, že jste byli oklamáni. Pokud jste nákup provedli online, máte ještě možnost odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dnů bez udání důvodu. Stačí v této lhůtě oznámit, že od smlouvy odstupujete, zboží vrátit a není třeba nic dokazovat. Prodávající je povinen vám vrátit peníze včetně nákladů na dopravu.
Nenechte se nachytat
V případě „nefunkčního“ ezoterického zboží je tedy vhodné prokazovat nekalé praktiky prodejce spíše než vady výrobku, které jsou často špatně prokazatelné.
Doporučujeme být již před samotným nákupem obezřetní a nenechat se zlákat sliby, které působí příliš zázračně. Pokud však nastane problém s funkčností ezoterického produktu:
- Uchovejte si důkazy klamavých tvrzení (reklama či popis zboží)
- S prodejcem komunikujte písemně, aby zůstaly záznamy
- Pokud je to možné, odstupte od kupní smlouvy včas (ve lhůtě 14 dní při online nákupech, ve lhůtě 90 dní při nekalé praktice)
Pokud prodejce nereaguje nebo odstoupení od smlouvy nevyřídí, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci a podat podnět k prošetření nebo návrh na mimosoudní řešení sporu. Pro konzultaci Vašeho problému neváhejte kontaktovat poradnu Školy spotřebitele.