Od 1. července 2024 je v České republice účinný zákon č. 179/2024 Sb., o hromadném občanském řízení soudním, který zavádí institut hromadných žalob.
První hromadná žaloba směřuje proti společnosti Postýlkov.cz, která dle žalobních tvrzení poškodila několik desítek spotřebitelů prodlením s dodáním dětských dřevěných postelí. O výsledku tohoto sporu budeme taktéž informovat.
Co je hromadné občanské soudní řízení?
Hromadné řízení je specifický druh občanského soudního řízení, v němž jsou společně projednávány nároky více spotřebitelů (nebo malých podnikatelů) vůči podnikateli (např. obchodnímu řetězci, online prodejci apod.), které vycházejí z podobného skutkového a právního základu. Cílem je sjednotit projednávání těchto nároků do jednoho řízení, čímž se zvyšuje efektivita soudního procesu a šance jednotlivých spotřebitelů na úspěch za současného snížení nákladů na toto řízení, protože jednotlivý spotřebitelé nehradí žádné soudní poplatky ani nenesou finanční rizika spojená s případným neúspěchem žaloby. Veškeré náklady řízení hradí žalobce.
V hromadné žalobě může žalobce po žalovaném podnikateli požadovat zejména peněžitou částku, opravu či výměnu zboží, slevu z ceny či odstoupení od smlouvy.
Kdo může podat hromadnou žalobu?
Podání hromadné žaloby je vyhrazeno tzv. kvalifikovaným žalobcům, což jsou právnické osoby zapsané v seznamu vedeném Ministerstvem průmyslu a obchodu, případně Evropskou komisí. Tyto subjekty musí splňovat zvláštní zákonné podmínky (dlouhodobě se věnují ochraně práv spotřebitelů a nejsou založeny za účelem zisku). V současné době jsou to pouze společnosti dTest, o.p.s. a OnlineADR.cz, z.ú.
Žalobce v žalobě vymezí mimo jiné předpoklady členství ve skupině (viz níže). Možnost zapojení konkrétního spotřebitele do hromadného řízení pak závisí právě na tom, zda splňuje tyto předpoklady (podmínky účasti).
Jak a kdy se spotřebitelé mohou do řízení zapojit a jaké je jejich postavení?
Zákon zavádí tzv. opt-in systém, což znamená, že spotřebitelé se musí aktivně přihlásit k účasti v hromadném řízení. Tím je zajištěno, že se řízení účastní pouze ti, kteří o to mají zájem.
Pokud soud připustí hromadnou žalobu, uveřejní o tom usnesení v rejstříku hromadných řízení, který je dostupný na stránce: hromadnerizeni.justice.cz. Poté se již jednotlivý spotřebitelé budou moci přihlašovat. Za tím účelem vyplní formulář, který je dostupný ke stažení opět na stránkách Ministerstva spravedlnosti (odkaz výše) a tento zašlou žalobci. Takto podaná přihláška musí splňovat zákonné náležitosti, aby přihlášení proběhlo úspěšně.
Jakmile se do řízení takto přihlásí, získávají postavení tzv. zúčastněných členů skupiny. Toto postavení jim potom zaručuje určitá oprávnění, např. právo vyjádřit se, právo na informace o průběhu řízení nebo právo podávat námitky. Žádné povinnosti jim však nevznikají. I to je tedy podstatný rozdíl oproti běžnému soudnímu řízení. Následně už přihlášení spotřebitelé „pouze čekají“ na výsledek. Je však nutné poznamenat, že podmínkou vedení řízení o hromadné žalobě je, aby se k ní připojilo alespoň 10 spotřebitelů.
Výsledek řízení
Pokud bude hromadná žaloba úspěšná, bude mít následně každý zúčastněný člen skupiny (tj. každý přihlášený spotřebitel), právo na to, co žalobce požadoval (tedy např. právo na výměnu zboží, na slevu, na odstoupení od smlouvy apod.).
Závěr
Možnost hromadného řízení je bezpochyby přínosem v oblasti ochrany spotřebitele. Spotřebitelské nároky vůči podnikatelům tak mohou být poměrně jednoduše uplatňovány soudní cestou, aniž by takový postup byl pro jednotlivé spotřebitele spojen s nějakými finančními náklady. Přestože je v současnosti vedeno pouze jedno hromadné řízení, lze předpokládat, že zájem veřejnosti o hromadné uplatňování nároků v blízké budoucnosti poroste. Závěrem lze tuto možnost ochrany práv jen vřele doporučit, a to zejména těm spotřebitelům, kterým by se vedení samostatného soudního řízení nevyplatilo s ohledem na jeho finanční i časovou náročnost.
Více informací o hromadných žalobách lze nalézt na stránkách Ministerstva spravedlnosti: www.msp.gov.cz/web/hromadne-zaloby.