Kdy může spotřebitel odstoupit od smlouvy při nákupu na internetu? Právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu a bez postihu má spotřebitel dle zákona ve lhůtě 14 dnů. V případě, kdy jde o kupní smlouvu, 14 denní lhůta běží ode dne převzetí zboží spotřebitelem, nejde-li o kupní smlouvu, běží tato lhůta ode dne uzavření smlouvy.

U smlouvy, kdy spotřebitel obdrží několik druhů zboží nebo se objednávka skládá z několika částí (např. spotřebitel si na předváděcí akci zakoupil sadu nádobí, které je mu obchodním zástupcem dodáváno po částech), plyne lhůta pro odstoupení od smlouvy ode dne převzetí poslední dodávky zboží. Naopak u smluv, jejichž předmětem je pravidelná opakovaná dodávka stejného zboží (např. zákazník jednou měsíčně po dobu jednoho roku dostává poštou vitaminové doplňky stravy), plyne lhůta pro odstoupení již ode dne převzetí první dodávky zboží. Pokud chce spotřebitel odstoupit od smlouvy, stačí, aby v průběhu 14 denní lhůty pro odstoupení odeslal podnikateli oznámení, že od smlouvy odstupuje. Spotřebiteli následně stačí, aby prodejci prokázal, že došlo k odeslání odstoupení ve stanovené lhůtě (např. razítkem pošty na odeslaném dopisu). Pro případ sporu je proto vhodné, aby měl spotřebitel nějaký doklad, že odstoupil včas (např. podací lístek z pošty, kopii odeslaného e-mailu atp.).

O právu odstoupit od smlouvy v uvedených případech je podnikatel spotřebitele povinen informovat. Pokud tak neučiní, prodlužuje se lhůta pro odstoupení o jeden rok, takže spotřebitel může od smlouvy odstoupit do jednoho roku a čtrnácti dnů ode dne počátku běhu lhůty pro odstoupení. Jestliže je spotřebitel poučen o svém právu odstoupit dodatečně v průběhu plynutí takto prodloužené lhůty, plynutí uvedené lhůty se zastaví a začne plynout nová čtrnáctidenní lhůta pro odstoupení od okamžiku poučení spotřebitele podnikatelem.

Máte podobný spotřebitelský dotaz? Můžete se obrátit na naše bezplatné poradny pro spotřebitele.