Nákupy na internetu a rizikové eshopy

 

logo_coiObliba nákupů na internetu u Čechů stoupá. S růstem obliby logicky roste i počet nově vzniklých obchodů, bohužel však někdy roste také riziko, že narazíme na neférové jednání prodejce. Česká obchodní inspekce pravidelně provádí kontroly a monitoruje situaci na trhu, v souvislosti s čímž vydává a aktualizuje seznam rizikových eshopů a obchodů.

Česká obchodní inspekce zaznamenala při kontrolách v druhém čtvrtletí oproti 1. čtvrtletí 2017 nárůst zjištění téměř o 5 %. Z 277 uskutečněných kontrol bylo ve 250 případech shledáno porušení zákonných povinností, což je více než v 90 % případů.

ČOI se při kontrolách nejčastěji setkávala s porušováním zákona o ochraně spotřebitele. Konkrétně se jednalo o klamavé obchodní praktiky, které prodejci při této formě obchodování dlouhodobě používají. Provozovatelé internetových obchodů také v mnoha případech neinformují spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů.

Seznam rizikových eshopů.

Celou zprávu České obchodní inspekce včetně tiskové zprávy naleznete zde.

Potraviny na pranýři

1794642_449347981835428_1770466701_nProjekt Státní zemědělské a potravinářské inspekce Potraviny na pranýři funguje již pátým rokem. Za dobu fungování bylo zjištěno 3 714 šarží nevyhovujících potravin, z toho 1 558 v kategorii nebezpečné, 1 207 v kategorii falšované a 949 v kategorii nejakostní.
Jde o první veřejnou databázi kontrolních zjištění dozorového orgánu v ČR a díky detailnosti zveřejněných informací, rychlosti a množství komunikačních kanálů jde dosud o evropsky unikátní projekt s obrovskou důvěrou spotřebitelů.

Projekt Potraviny na pranýři se z webu spuštěného v roce 2012 rozšířil na dnešních 6 komunikačních kanálů. Informace je možné odebírat i emailem prostřednictvím týdenního newsletteru. Od roku 2013 si mohli spotřebitelé nainstalovat mobilní aplikaci pro systémy Android, iOS a Windows, která mimojiné umožňuje posílat podněty ke kontrole přímo z provozoven. Aplikaci si dosud nainstalovalo přes 70 000 uživatelů. S cílem oslovit zejména mladé a rizikově jednající spotřebitele spustila Státní zemědělská a potravinářská inspekce účty na sociálních sítích, kde stylistické a grafické zpracování informací vychází vstříc očekáváním této sociodemografické skupiny. Od roku 2014 mohou spotřebitelé sledovat Potraviny na pranýři také na Facebooku a Twitteru a od roku 2016 i na Instagramu.

Celou zprávu najdete zde.